Hjem

Photoshop

Den udbredte brug af photoshopping i reklamebranchen undrer mig mere og mere. For nogle gange forstår jeg ikke, hvad besparelsen går ud på i forhold til at tage det rigtige billede. Og i øvrigt er det så gennemskueligt, at det må gøre ondt på andre end mig.

Jeg har set to glasker øl, med hver sin etikette. Men "dugdråberne" på flaskerne var nøjagtig ens. Har man lagt dugdråberne på i Photoshop? Det er ellers så nemt med en forstøversprøjte, når man alligevel skal tage fotografiet. I øvrigt var flaskerne og indholdet også det samme. Der må have været arbejdet ganske hårdt i Photoshop.

Så er der alle reklamerne fra diverse supermarkeder: Polske kantareller. Der er taget et foto af TO kantareller og så er det klippet ud, drejet og skaleret til at ligne en håndfuld. To pølser med gule ærter, der er fuldkommen ens. To kyllinger, der er mere ens end enæggede tvillinger. Osv. osv.

I dag så jeg i Brugsen glas med tørrede svampe. Kantareller, Karl Johan og Blandede svampe. Etiketten på de blandede svampe var lavet ved at kopiere kantarellen og spejlvende Karl Johannerne og så skalere lidt og lægge dem oven på hinanden.

Man har sparet nogle fotograftimer til fordel for en grafikers tilsvarende arbejde. Er en grafiker virkelig så meget billigere end en fotograf?

Og så har jeg slet ikke nævnt modebladene (som jeg alligevel ikke læser), hvor sjusket Photoshop-arbejde eller 
manipulerede modeller ikke er noget særsyn.

Senest opdateret (Torsdag, 14. juni 2012 17:59)